NOPII projekt – Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering (TIM)
Brønderslev Kommune har sammen med 8 andre nordjyske kommuner været en del af NOPII projektet ”Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering (TIM)”. Projektet afsluttes 31. marts 2020, og der skal træffes beslutning om, hvorvidt Brønderslev Kommune skal tilslutte sig kontraktens rammeaftale og dermed implementere løsningen.
Dette skal derfor til drøftelse i Ældrerådet.
Om projektet:
De 9 nordjyske kommuner iNOPII projektet: Aalborg, Vesthimmerland, Hjørring, Jammerbugt, Brønderslev, Thisted, Rebild, Frederikshavn og Mariagerfjord, gennemførte i 2017 et innovativt udbud og indgik en kontrakt med virksomhedskonsortietMedicCareom en totalløsning til medicinhåndtering. Pilotfasen, hvor løsningenudviklesogtestesi Hjørring, Vesthimmerland og Aalborg Kommune, afsluttes pr. 31. marts 2020.
Projektets overordnede formål var at sikre, at borgerne tog deres medicin i det korrekte tidsrum og i den korrekte dosis ved hjælp af pillerobotten MedimiSmart. Derudover var formålet at øge livskvaliteten for borgere i eget hjem, der modtager hjælp til dosering samt at den sundhedsfaglige kvalitet øges, samtidig med at omkostningerne vedrørende dosering, påmindelse og givning af medicin reduceres.
Pillerobotten består af en maskine, der indeholder kassetter med borgerens medicin. Pillerobotten findes i 3 størrelser, der kan indeholde henholdsvis 8, 12 eller 16 kassetter. Kassetterne findes ligeledes i 2 forskellige størrelser afhængig af, hvor store pillerne er. Pillerobotten indeholder som udgangspunkt medicin til 14 dage – afhængig af hvor meget medicin, den enkelte borger får. Derudover kan pillerobotten påminde borgeren om medicin, der ikke er i selve pillerobotten (fx mixtur, sprøjter, cremer osv.)
Kassetterne pakkes på Svane Apoteket i Frederikshavn og leveres og installeres af Falck. Falck varetager ligeledes supportfunktionen.
Pillerobotten er blevet evalueret af både Alexandra Instituttet og af LSI (Life Sciense Innovation North). Uddrag fra evalueringsrapporten fra Alexandra Instituttet:
Borgere:
- 48 % af borgerne, der har testetpillerobotten, vil gerne fortsætte med at anvende maskinen, hvorimod 33 % ønsker at stoppe eller er stoppet med at testepillerobotten
- 50 % af borgerne i de tre kommuner ønsker at anbefalepillerobottentil andre
- 48 % af borgerne, der har testetpillerobotten, erklærer sig ‘helt enig’ eller ‘enig’ i, at medarbejderne har bedre indsigt i borgerens piller, før testen afMedimiSmart
- 38 % af borgerne, der har testetpillerobotten, er glade for, atpillerobottenhjælper dem til at huske medicinen, da de ellers er bange for at glemme pillerne
- 23 % af de borgere, der testerpillerobotten, føler, at de har fået bedre styr på deres medicin, hvorimod 55 % af de adspurgte borgere er ‘uenig’ eller ‘helt uenig’ i udsagnet.
- Hver tredje borger vil gerne være fri for, at der kommer kommunale medarbejdere i hjemmet i forbindelse med medicinhåndtering. Omvendt ønsker 52 % af borgerne, at de kommunale medarbejdere fortsat kommer i hjemmet.
Organisation/medarbejdere:
- 61 % af medarbejderne i spørgeskemaundersøgelsen vil efter at have deltaget i TIM-projektet anbefalepillerobottentil andre kommuner, da den for nogle borgere kan give en større frihed og fleksibilitet i borgerens liv.
- 17 % af medarbejderne ønsker ikke at anbefalepillerobottentil andre kommuner, dels fordi det er en dyr løsning, og dels fordi det giver en dårligere indsigt i brugernes liv og dermed et dårligere udgangspunkt for Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom (TOBS).
- Medarbejderne ser borgeren, der kun modtager hjælp til medicinhåndtering som den oplagte kandidat til pillerobotten, ligesom de vurderer, at maskinen vil give størst værdi til borgere, der er ny-visiterede til medicinhåndtering.
I de sidste deleaf projektet er driftssikkerheden meget høj, og der er 99.97 % korrekte dispenseringer.I evalueringen fra Alexandra Instituttet er der lavet en businesscase for 2019-2025. Her opgøres driftsbesparelserne (lønomkostninger til færre fysiske besøg) samt transportbesparelserne (færre kørte km.) lavere end den licens, der betales for pillerobotten. De samlede bruttogevinster er dermed negative. Brønderslev Kommune vil dermed ikke opnå en økonomisk gevinst ved at tilslutte sig rammeaftalen. Derimod vil kommunen være med til at tilbyde borgerne en innovativ løsning, der har høj sikkerhed i sine doseringer. Der er udarbejdet en lokal businesscase/udregning for Brønderslev Kommune, som er vedhæftet som bilag.
Undervejs i projektet skulle testfasen være afsluttet pr. 1. juli 2019,men de tre testkommuner valgte at fortsætte med at optage borgere til videre testog implementeringaf løsningen. Baggrunden for dette var,at kommunerne kun lykkedes med at optage ca.50 % af det samlede forventede antal borgere (100 borgere) i testperioden. Det viste sig undervejs i projektet, at udvælgelseskriterierne for borgerne måtte udvides, så der kunne inkluderes flere borgere i projektet. Af den grund foreslås det, at Brønderslev Kommune hjemtager i størrelsesordenen 4 pillerobotter. Til sammenligning har testkommunerne Aalborg, Hjørring og Vesthimmerland fundet borgere til henholdsvis 24, 20 og 13 pillerobotter – heraf er henholdsvis 17, 8 og 7 stadig aktive pr. 1. januar 2020.
Det månedlige vederlag er proportional med det totale antal lejede løsningerunder rammeaftalen,hvorfor prisen bliver billigere, jo flere kommuner der vælger at implementere løsningen.Den enkelte kommune er først forpligtet til at betale vederlag fra det tidspunkt, hvor der reelt leveres enheder til kommunen. Den rammeaftale, der skal tages stilling til, er tidsbegrænset til 31. marts 2022, og kommunen forpligter sig ikke på indkøb af et bestemt antal pillerobotter.
Evalueringsrapporten fra Alexandra Instituttet er ligeledes vedhæftet som bilag.
Fagforvaltningen for Sundhed og Velfærd foreslår, at Ældreomsorgsudvalget drøfter sagen og godkender, at Brønderslev Kommune tilslutter sig rammeaftalen.
Bilag