Kvalitetsrapport 2018-19 for skoleområdet
Byrådet har drøftet og godkendt kvalitetsrapporten samt talt om nye fokusområder for skolevæsenet.
I kvalitetsrapporten for 2019 ses der tilbage på skoleåret 2018-19. Formålet med kvalitetsrapporten er bl.a. at give byrådet et indtryk af, hvordan skoleåret har udformet sig.
Med denne kvalitetsrapport har Fagforvaltningen for Børn og Kultur lavet et nyt design for både processen og selve kvalitetsrapporten, hvor inddragelse af elever, medarbejdere og skolebestyrelser skal stå tydeligt. På den baggrund iværksatte fagforvaltningen i 2019 en plan for mere inddragelse i forhold til nye fokusområder.
Principperne er følgende:
- Elevernes stemme skal være tydeligere
- Skolebestyrelserne skal tættere på arbejdet med kvalitetsrapporten
- Skolerne skal have et større ejerskab over kvalitetsrapporten
Samlet helhedsvurdering af kvaliteten på skoleområdet
På baggrund af data i kvalitetsrapportens bilag samt løbende dialog med skolerne, er det forvaltningens samlede vurdering, at skolerne i Brønderslev Kommune leverer en høj kvalitet for de ressourcer, der anvendes på området.
På langt de fleste områder, der er målfastsat i skolereformen, ligger skolerne i Brønderslev Kommune på niveau med landsgennemsnittet eller bedre. Dette må bl.a. tilskrives en meget stor arbejdsindsats af både ledere og medarbejdere i skolevæsenet.
Samlet set er det tilfredsstillende, at der generelt set leveres gode resultater, uanset om der er tale om:
- Karaktergennemsnit ved afgangsprøverne
- Elevernes resultater ved de nationale tests
- Udviklingen i kompetencedækning
- Elevfravær
Forslag til fokusområder/skolepolitiske mål
Børne- og Skoleudvalget besluttede i 2019 at sammenkoble de skolepolitiske målsætninger med kvalitetsrapporten. Det betyder, at de tre skolepolitiske mål; læring, trivsel og den varierede skoledag fortsætter som rammen for det fælles kommunale skolevæsen. Med udgangspunkt i data og dialog med elever, medarbejdere, ledere, skolebestyrelser samt politikere har fagforvaltningen udpeget et fokusområde under hvert af de skolepolitiske mål.
- Læring – læse- og skrivekompetencer
Data fra skoleåret 2018-2019 samt Nationale Test i læsning viser et fald i andelen af elever med gode læseresultater i indskolingen og på mellemtrinnet i sammenligning med landsgennemsnittet. Konklusion på data fra læse- og skriveevalueringer er derfor, at elevernes læse- og skrivekompetencer i alle fag skal højnes. Dette skal også ses i lyset af, at en stor del af kommunikationen mellem mennesker i dag foregår via skriftsproget, hvorfor det er vigtigt for eleverne at tilegne sig gode læse- og skrivekompetencer – både for at kunne klare sig i skolen og uddannelsessystemet, da sproget og læsning er et redskab til læring, men også for at blive aktive og deltagende medborgere i et moderne samfund.
Målet er at øge elevernes læse- og skrivekompetencer i alle fag ved at arbejde med sproglig udvikling i fagene i form af en mere varierende og ligelig fordeling af lytte-, læse-, skrive- og taleaktiviteter i forbindelse med at forstå fagenes tekster.
- Trivsel – elevinddragelse i forhold til elevernes læring
Efter en gennemgang af de obligatoriske trivselsmålinger konstateres der en lille nedgang i forhold til faglig trivsel, social trivsel og støtte, og inspiration, at resultaterne ligger lidt under landsgennemsnittet. I efteråret af 2019 besøgte elevrådene forvaltningen til en drøftelse af den gode skoledag. Under denne proces gav eleverne entydigt udtryk for, at de ønsker mere indflydelse på undervisningen i hverdagen.
Målet er, at eleverne i endnu højere grad trives gennem elevernes aktive deltagelse i egen læring.
- Den varierede skoledag – tilrettelæggelse af en varieret undervisning
Under forvaltningens proces med elevrådene kom det frem at eleverne generelt synes, at undervisningen og hverdagen er for ensartet. Den varierede skoledag handler for eleverne ikke blot om fysisk aktivitet i timerne, men om at undervisningsformen kan være mere inspirerende. Dette kalder på en bredere drøftelse af skolernes hverdag, arbejdsform og organisering. Innovation og entreprenørskab er et tværgående tema i Folkeskoleloven, som der skal arbejdes med i alle fag. Innovation og entreprenørskab vil være et vigtigt afsæt i forhold til at variere skoledagen og styrke elevernes kompetencer til fremtidens arbejdsmarked.
Målet er, at skoledistrikterne styrker elevernes læring gennem eksperimenterende og innovative tilgange, og dermed understøtter en skole, der åbner op for en varierende tilrettelæggelse af undervisningen.
Med de tre ovenstående fokusområder har fagforvaltningen sat fokus på nogle specifikke temaer, velvidende at læring, trivsel og den varierede skoledag indeholder mere end det som der sættes fokus på. De tre specifikke fokusområder vil bl.a. være med til at binde skolevæsenet sammen de næste to skoleår og danne grundlag for en fælleskommunal opfølgning.
Fagforvaltningen for Børn og Kultur vil følge op på ovenstående initiativer løbende frem mod næste kvalitetsrapport ved dialog med ledere, medarbejdere, elever og skolebestyrelser.
Udtalelser
Kvalitetsrapporten har været til udtalelse i skolebestyrelserne samt MED-udvalg i perioden 15. januar til 17. februar 2020.
Her følger nogle af de mest centrale udsagn fra skolebestyrelserne:
- Der bakkes op omkring de forslået fokusområder i kvalitetsrapporten
- Mål- og indholdsbeskrivelse af SFO-området inkluderes i kvalitetsrapporten
- Enighed omkring at elevernes stemme skal være tydeligere
- Kvalitetsrapporten kan ikke stå alene i forhold til at måle kvalitet i skolevæsenet
- De fysiske rammer og ressourcer vil være en hindring for opnåelse af målene
Fagforvaltningen tilslutter sig tankerne om at tilføje mål- og indholdsbeskrivelse på SFO-området til kvalitetsrapporten. Beskrivelsen vil komme til at indgå som en del af bilagsmaterialet til kvalitetsrapporten.
Under høringsprocessen har flere tilkendegivet, at de er usikre på, hvordan der skal arbejdes med de nye fokusområder i distrikterne og hvordan rollefordelingen i det kommende arbejde. Til det foreslår fagforvaltningen, at det skal drøftes i Fælles Rådgivende Organ i løbet af foråret. Arbejdet med opfølgningen på kvalitetsrapporten er en del af den kommunale pædagogiske tilsyn jf. folkeskolelovens §40 stk. 2.
Fagforvaltningen for Børn og Kultur foreslår, at Byrådet drøfter og godkender kvalitetsrapporten for skoleområdet, og bakker op om de foreslåede fokusområder skitseret i sagsfremstillingen.
Kvalitetsrapporten og de foreslåede fokusområdet indstilles til godkendelse i Byrådet.
Bilag
Bilag til kvalitetsrapporten 2018-19
Bilag Alle udtalelser til kvalitetsrapporten
Mål- og indholdsbeskrivelser SFO