Coronakrisen tvinger de lokale butikker i Brønderslev til at holde lukket – og det slider hårdt på lokalmiljøet. Men nu lanceres en ny online handelsplatform ved navn Vielskerbroenderslev.dk. Her kan lokale butikker lægge tilbud op, som beboerne i Brønderslev kan få sendt direkte hjem til døren. Platformen er sat i verden for at redde og støtte de lokale butikker rundt omkring i Danmark, så byerne kan holde gang i de lokale hjul under krisen – men også i fremtiden.
Gågaderne ligger øde, og butikkerne må holde lukket. De butikker der har åbent har meget få besøgende. Det er virkeligheden lige nu for en masse butikker rundt omkring i det danske land under coronakrisen – og ikke mindst her i Brønderslev. Men en ny online handelsplatform ved navn Vielskerbroenderslev.dk skal nu være med til at puste nyt liv i de lokale hjul. Platformen fungerer på den måde, at lokalbutikkerne lægger tilbud op på handelsplatformen, beboerne i Brønderslev går ind og bestiller deres varer, og så bliver de sendt direkte hjem til deres dør.
Platformens formål er at støtte og redde det lokale butiksliv, som på baggrund af krisen kan miste store indtægter, eller som er i fare for at gå konkurs. Men formålet er også at sikre lokalbutikkerne i fremtiden, så de kan taget kampen op mod globale handelsmastodonter som fx Amazone og Bestseller.
– Min partner og jeg måtte tænke hurtigt i lanceringen af platformen, fordi det ret hurtigt gik op for os, at lokalsamfundet virkelig kom til at lide under coronakrisen. Mange butikker og restauranter i de lokale byer er afhængige af, at der kommer besøgende ind i butikkerne. Det er ikke muligt under nedlukningen. Ligeledes har mange lokale butikker ikke en online platform, som store kæder har. Det betyder jo, at det bliver svært at sælge varer. Og det er netop det vores online platform gør – hjælper de lokale butikker med at sælge deres varer, forklarer Jan Mejlkjær, der sammen med Casper Husted har stiftet vielskervoresby.dk og det lokale initiativ i Brønderslev.
Handelsstandsforeningens opbakning er altafgørende
Jan Mejlkjær fortæller, at det er helt afgørende, at handelsstandsforeningerne bakker op om initiativet, så budskabet kan blive udbredt til så mange lokalbutikker, som overhovedet muligt.
– Handelsstandsforeningen har indgående kendskab til lokalbutikkerne og har mærkbar indflydelse på, hvor stor en succes platformen bliver. Derfor går vi efter at have et tæt samarbejde med foreningen, siger Jan Mejlkjær og påpeger, at der allerede er stor opbakning fra handelsstandsforeningerne i andre byer, blandt andet Køge, hvor omsætningen til byens butikker nåede 335.000 kr. på bare 12 dage og antallet af bestillinger ligger på 200 om dagen.
Platformen i Køge vielskerkøge.dk har de første 12 dage haft 17.730 unikke besøgende, dvs. næsten 30 procent af alle de lokale borgerne i Køge har allerede besøgt platformen. Yderligere har mere end 10% af de besøgende har handlet på platformen. hvilket er ekstrem højt, da en typisk webshops normalt ligger mellem 1-3 procent. Platformen i Køge har lige nu 30 tilmeldte butikker. Målet er at få udbredt succesen til alle andre byer, så butikslivet består efter coronakrisen.
– Det er så vigtigt, at de lokale beboere går ind og støtter de lokale butikker via platformen. På den måde er man med til at holde gang i hjulene i byen, så lokalmiljøet også består efter coronakrisen, siger Jan Mejlkjær.