Art By Me
FOF Vendsyssel
DN Isolering
Bjælkehytten

Eksplosion i færdigretter kan sikre den grønne omstilling

Miljø, klima og bæredygtighed er begreber, som næsten alle danskere står bag og knap tre ud af fire unge mellem 18 og 34 år ønsker at spise mindre kød. Sunde og grønne færdigretter kan være løsningen.

Danske forbrugere stiller høje krav til deres fødevarer, som i stigende grad skal indfri flere ønsker end bare pris og smag. 95 procent af danskerne har ifølge en undersøgelse for Landbrug og Fødevarer ændret eller er villige til at ændre adfærd af hensyn til klima, miljø eller bæredygtighed.

På den anden side, så er det ikke nødvendigvis de grønne måltider tilberedt fra bunden, som danskerne altid prioriterer. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har danskerne siden 2008 hævet deres årlige forbrug af færdigretter med 1.660 procent fra en flad halvtredser til 880 kroner.

Danskernes ønske om grøn omstilling og en forkærlighed for convenience er dog langt fra uforenelige. Faktisk hænger de ifølge generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, rigtig godt sammen:

– Selvom langt de fleste gerne vil lave gode sunde måltider fra bunden, så kommer der nogle gange en travl hverdag i vejen. Vi kan sagtens se convenience og færdigretter er et led i omstillingen til den bredere udbredelse af en plantekost. 58 procent af danskerne ønsker allerede at spise mindre kød og hvis det bliver gjort let og tilgængeligt, så kan vi hurtigere omstille os.

Grøn convenience er hårdt arbejde

EASIS er den ledende danske fødevarevirksomhed indenfor produkter uden tilsat sukker, som siden midt-halvfemserne har arbejdet for sundere alternativer til den hurtige sult og søde tand.

Og med en ny produktlinje kaldet Simply, som blev lanceret i starten af 2019, har virksomheden forberedt sig på den næste store milepæl: Simply-serien er nemlig ikke kun uden tilsat sukker som resten af EASIS’ produkter, men som noget nyt også fri for sødemidler.

Foruden en årelang proces med udviklingen af produkter helt uden sødestoffer, så har serien også resulteret i en forenkling af varedeklarationen hvilket viser, at en stor del af sortimentet tilmed overholder veganske standarder.

– Vi mener, at det er arbejdet værd at satse på grønne alternativer – også indenfor de kategorier vi arbejder med, nemlig produkter uden tilsat sukker.  Vores mission er at give forbrugerne mulighed for at vælge sukkeret fra, i alle situationer, også når man ønsker at leve vegansk. Og det giver denne nye Simply serie mulighed for, siger Line Krogh Ellesgaard, marketing manager hos EASIS.

Kilde: Easis Via/Ritzau/

Hotel Phønix
GF Forsikring
Jysk tagrende rens
Baggesen